DISCONNECT IS THE NEW LUXURY

DISCONNECT IS THE NEW LUXURY

Hvornår holder vi egentlig helt fri både fysisk og mentalt?

Vi bombarderes med indtryk, stimuli og lever i en hverdag, hvor det kun kan gå for langsomt. Hvert minut tæller, speederen er i bund, for ikke at være den sidste der henter børnene. Vi løber efter tiden, frokosten indtages foran computeren eller i bilen, på vej fra A til B. Vi tjekker sociale medier på cykelturen, i pauserne og som det første om morgenen eller sidste, før vi går i seng. Vi er tilgængelige 24/7 og påvirkes bevidst, som ubevidst!

De sidste mange år har jeg taget en årlig detox rejse. Her er der fokus på at komme ned i gear, være mindre tilgængelig for omverdenen og slippe forskellige afhængigheder. Det er både hvad angår sukker, kaffe og alkohol, samt de mere mentale, så som at være sammen med andre hele tiden, være online på wifi, tjekke mails, se tv og rende rundt med min telefon på og med mig alle vegne.

Det kan selvfølgelig også være skræmmende, når vores krop og hjerne prøver at komme igennem. Når der konstant er støj, er bare ikke ensbetydende med, at kroppen bare affinder sig med, at vi ikke gider høre efter de symptomer, den prøver at fortælle os noget med! 
Vi skylder den at lytte lidt oftere, gør vi ikke?

Der er mange måder at connecte, lidt mere med sig selv på og det behøver ikke at være en lang rejse langt væk, hvor man isolerer sig fuldstændig og lever af grøntsager og kokosvand.
I virkeligheden er det bedst at finde balancen i vores hverdag, men nogle gange skal der bare lidt mere til at få vendt cirklen, fordi det er så let at lade sig flyde med strømmen, så man kan let føle sig udenfor, hvis man gør noget andet eller anderledes.

At disconnecte er en luksus, som vi alle sammen fortjener, uanset hvor mange undskyldninger vi har, for ikke at finde tid til det. Det er kærlighed og nærvær med os selv, men det er mest af alt vigtigt for at finde sig selv og være i balance med vores omgivelser.

Inspirerende forslag til at disconnecte i en travl hverdag:

Prøv at slukke for telefon, computer, radio og tv senest kl. 20:00 i en uge.

Brug 1 time for dig selv, i ro om aften med en bog, kop te, gåtur eller hvad du finder opladning ved. Det skal helst foregå i stilhed. Måske er det bare 1 dag om ugen, til at begynde med.

Tag en weekend ud, hvor du fx tager en juicekur, suppe eller som minimum undgår alle former for fødevarestimulanser såsom, raffinerede produkter, sukker, alkohol, kaffe og koffeinholdige drikke.

Tag en hverdag fri i ny og næ, som tilbringes udendørs i naturen, i spa eller et sted hvor der er ro og du ikke behøver forholde dig til andre mennesker.

Vælg restorative og mere mentale former for træning i perioder. Fx yin yoga, meditation og vejrtrækning, svømning, cykel eller gåture i roligt tempo – helst i naturen.

Prøv at arbejde med din tilgængelighed. Behøver du f.eks. have telefonen med når du ses med vennerne? Skal den være tændt, når du går tur med hunden, laver aftensmad eller i frokostpausen?

Tænk over hvordan og hvornår du kan lægge små pauser ind, i løbet af din dag. Giver det mening at stå op ½ time før familien vågner? Gå en tur i frokostpausen eller gå til og fra arbejde?
Hvis du trænger til et lille skub for at brudt vanerne, blive motiveret og inspireret yderligere, så har jeg sammensat et retreat, som kan hjælpe dig med netop dette. Det er for en lille eksklusiv gruppe og foregår langt ude i den svenske skov nær Holmsjo. Denne weekend er med 100% fokus på dig og dine behov, der stilles ingen krav til præstation og der vil være masser af mulighed for sparing på dine individuelle behov.

Du kan læse mere om retreatet her

 

No Comments

Post A Comment