Hvordan mediterer man?

Et billede af en mand der mediterer, hvor man kan se venstre del af kroppen

Meditation er en ældgammel praksis, der er blevet brugt til at fremme fred, afslapning og selvbevidsthed i århundreder.

Selv om det er blevet mere og mere populært i de seneste år som en måde at bekæmpe stress og angst på, finder mange mennesker stadig konceptet meditation kompliceret. Der findes nemlig mange forskellige meditationsformer lige fra mindfulness, chakra til noget helt tredje.

Hvis du er nybegynder til meditation og ikke er sikker på, hvor du skal starte, er denne korte guide til dig! 🙏

En mand der mediterer siddende på toppen af et bjerg over skyerne

Sådan gør du

  1. Vælg en behagelig stilling

Du kan sidde i en stol med fødderne fladt på jorden, eller du kan sidde med krydsede ben på en pude på gulvet. Hvis du vælger at sidde på gulvet, skal du sørge for, at din rygsøjle er lige, og at din nakke er i linje med din rygsøjle.

Du kan også lægge dig på ryggen, hvis det er mere behageligt for dig. Du skal blot sørge for at holde rygsøjlen lige.

  • Luk øjnene, og begynd at fokusere på dit åndedræt

Mens du trækker vejret ind, tæl stille og roligt “et” for dig selv. Når du trækker vejret ud, tæller du stille og roligt “to” for dig selv. Fortsæt med at tælle dine vejrtrækninger, indtil du når 10. Begynd så forfra ved et igen.

Læs også: Velvære

Alternativt kan du også udelukkende fokusere på dine åndedræt uden at tælle. Vi anbefaler, at du gør det, som du finder mest behageligt.

  • Hvis dine tanker begynder at vandre, skal du blot fokusere din opmærksomhed på dit åndedræt igen og evt. begynde at tælle igen ved et.
  • Når du er færdig med at meditere, skal du langsomt åbne øjnene og tage et par dybe indåndinger, inden du rejser dig og går videre med din dag.
  • Endelig anbefaler vi, at du begynder med at meditere min. 10 minutter til at starte med.

Nu til dags kan det være svært at finde tiden til så meget, men alle personer har 10 min. i deres hverdag, som de kan bruge.

👉 Når du er har vundet dig til at meditere i 10 min., kan du tilføje 5 min. ekstra og satse til sidst på 30 min.

En mand og kvinde der sidder og mediterer ved siden af hinanden

Din indgang til en mere mindful hverdag

Meditation er en simpel praksis, der kan have dybtgående virkninger på dit mentale og følelsesmæssige velbefindende. Ved at tage blot et par minutter ud af din dag til at fokusere på dit åndedræt og rense dit sind, kan du reducere stressniveauet, forbedre søvnkvaliteten og øge følelsen af ro og afslapning.

Giv det et forsøg i dag! 😇

Tjek vores andre artikler ud nedenfor her!