Hold motion

Motion og velvære

De fleste ved, at motion er godt for deres helbred, men de er måske ikke klar over alle de måder, hvorpå motion kan gavne deres velvære.

Når mange tænker på motion, tænker de som regel på “hårde” fysiske aktiviteter, men dette er langt fra sagen. Så inden vi gå videre med de positive aspekter, lad os dykke ned i, had det egentligt er! 😉

Hvad er motion?

Motion er enhver kropslig aktivitet, der forbedrer eller vedligeholder den fysiske form og den generelle sundhed. Den udføres typisk af flere forskellige årsager, herunder:

  • styrkelse af muskler
  • forbedring af sportslige færdigheder
  • vægttab eller vedligeholdelse af vægten
  • fremme mental sundhed og velvære
  • forbedre humøret
  • forbedre hukommelsen
  • bedre søvn kvalitet
  • reducering af stressniveauet

Desuden har regelmæssig motion vist sig at styrke immunforsvaret og mindske risikoen for kroniske sygdomme som hjertesygdomme, slagtilfælde og diabetes. 

Læs mere om: Sundhed og helse.

Kort om motion

Et træningsprogram kan udformes for en enkelt person eller for en stor gruppe, og det kan være meget enkelt eller ret kompliceret.

Motion kræver brug af kroppens skeletmuskler, som kræver energi. Denne energi kommer generelt fra oxidation af glukose i mitokondrierne i cellerne i musklerne (en proces, der kaldes aerob metabolisme).

Når der motioneres uden tilstrækkelig ilttilførsel (anaerobt stofskifte), dannes der laktat.

Visse former for fysisk aktivitet, f.eks. vægtløftning, kan også opbygge muskelmasse uafhængigt af aerob aktivitet.

Hvordan du motionere du?

Moderate mængder af fysisk aktivitet kan have en positiv indvirkning på helbredet, så der er ingen grund til at presse sig selv til udmattelse. Blot 30 minutters moderat aktivitet hver dag kan gøre en stor forskel for dit generelle helbred og velvære.

Du kan her kaste dig ud i et hav af forskellige aktiviteter lige fra:

  • Cykling
  • Løb og jog
  • Gå lange ture
  • Svømning
  • Atletik
  • Kropsstyrke øvelser
  • Vægtløftning
  • Sjippe
  • Yoga
  • Klatring
  • Diverse sportsgrene
  • Boksning
  • Dans 
  • Og meget meget mere

En kilde til livsforbedring i alle aldre

Fysisk aktivitet er vigtig for personer i alle aldre, former, størrelser og evner. Regelmæssig motion har vist sig at have mange sundhedsmæssige fordele, herunder en længere levetid, reduceret risiko for mange kroniske sygdomme og forbedret mental sundhed.

Ønsker du en bedre livsstil, bør du stærkt overveje at være mere aktivt i din hverdag.

Synes du, at det virker en smule uoverskueligt ift., hvor du skal starte? I redaktionen kan vi anbefale, at du prøver nogle forskellige aktiviteter af for at finde den/de, som du bedst kan lide !