Om at bevare den indre ro i hverdagen…

Chanette

Jeg har ikke mediteret regelmæssigt i over 1 år, og det kan mærkes.

Min undskyldning er, at jeg blev mor, manglende søvn og en ny hverdagsrytme, hvor et skønt lille væsen har fået min fulde opmærksomhed. Så selvom det ikke var et bevidst valg, så har jeg prioriteret anderledes. Og det føles helt okay, men nu kan jeg mærke, at jeg savner den ro og det overskud der fulgte med.

At meditere hver dag har været en del af min hverdag i mange år. Alt fra 5 minutter til timer med eller uden yoga. Det har været min faste støtte til at tjekke ind med mig selv og min krop, mens hverdagen rasede forbi. Det gav mig indre ro, selv når det ydre bestemt ikke var i ro.

Det bedste for mig ved at meditere dagligt, er at det giver en blidere tilgang til det omkring mig. Det giver et overskud og nærvær til også at nyde, se og ikke mindst gemme de virkelig gode stunder. Fordi der er overskud i sindet til at opdage det og mærke det tydeligere. Det er i hvert fald min oplevelse.

Jeg har mediteret kort nogle gange den sidste måned og det overrasker mig positivt, hvor godt min krop husker og nyder de rolige stunder. Ikke alle meditationer er fantastiske. Nogle er meget urolige og ubehagelige og føles som evigheder. Men fælles for dem er, at der bliver tjekket ind med præcis det der er og muligheden for at finde en accept og ro med det. På godt og ondt.

Har du ikke prøvet at meditere, så kan det varmt anbefales. Jeg er startet ud med at sætte et ur på 12 minutter. Det giver mig 2 min til at finde til ro i en behagelig stilling, og en succes oplevelse med at komme igennem bare 10 min. Uret virker måske meget anti-meditativt men det giver mig ro til at være med meditationen uden at fundere over, hvornår jeg mon skal slutte igen. Herfra øger jeg med 10 min af gangen de dage der er tid til det. Du vil blive overrasket over, hvad 12 minutters stilhed kan gøre for dit sind.

Prøv det!

Er du ny i det med at meditere? Har du måske brug for at blive guidet lidt, så kan jeg anbefale dig at finde et mindfulness eller meditations hold, hvor du bor eller arbejder. Selvom det lyder ret simpelt at sætte sig at meditere og lave ingenting – trust me, det kræver en del at sidde stille med sig selv i længere tid :O) –  kan det være udfordrende i starten og det er rart at blive guidet, lære teknikker og få lidt forklaring med på vejen.

Jeg oplever de gode perioder under meditationen som befriende. Men der er bestemt også meget udfordrende perioder. Det er netop her det giver mening at “træne” meditation. Alle de gange dine tanker stikker af fra meditationen med ting, du bure gøre i stedet for at sidde stille, eller når kroppen prøver at distrahere dig for at komme ud af meditationen med ihærdig kløen på næsen eller uro i kroppen. Derfor kan det være rart at være sammen med andre og opleve både roen og udfordringerne sammen.

Et silent retreat er virkelig at anbefale.

Men du skal nok ikke ligge ud med hele 3 dages stilhed og meditation – eller måske skal du? Det ved du bedst. Hvis du er klar til at udfordre dig selv med at være stille i dage. Uden bøger, øjenkontakt eller mobil så kan du lige nu komme på Silent Retreat i smukke omgivelser midt på sjælland den 22-. 24 marts med dygtige facilitator Nina Johansen. Tjek det ud her --> Silent Retreat

Du har også mulighed for at dyrke eller prøve meditation gennem yoga på 3 dages yogaworkshop i København. Der er hold i start juni eller august med facilitator og yogalærer Majbritt Kiss. Du kan læse mere her —> Yoga Workshop

Er du kvinde, og har lyst til at udfordre dig selv endnu mere, så kan jeg anbefale et længere retreat i med skønne og dygtige yogalære Jessica Basken. Hun holder en uges retreat i Peru her til sommer. Læs mere om det her --> Kvinderetreat i Peru

Jeg skriver egentlig disse ord for at vække mig selv igen og komme tilbage på et spor min krop og sind har haft stor glæde af og virkelig brug for.

Måske har det også vækket noget i dig? Jeg ved i hvert fald, at jeg skal have meditation ind i mit liv igen, hver dag! Om det så er gennem yoga eller siddende meditation. Det gør jeg bedst med de helt små skridt, hver dag. Indtil det igen bliver en vane og en del af min hverdag.

Namasté Folkens 🙂